10 jaar FSC Nederland


In 2009 bestaat FSC (hét keurmerk voor goed hout en goed papier) 10 jaar in Nederland. Dit wordt door de stichting aangegrepen om een pitch uit te schrijven voor een nieuwe huisstijl met behoud van het internationale beeldmerk. Er wordt om een pay-off en een communicatieconcept gevraagd, gebaseerd op de bestaande marketingstrategie. Vervolgens moet dit uitgewerkt worden in verschillende communicatiemiddelen. Wij winnen de pitch en hebben dan nog twee maanden de tijd om ons voorstel uit te ontwikkelen. Men wil namelijk tijdens het 10-jarig jubileumfeest groot uitpakken.


Ons bos heeft toekomst

Tijdens dit jubileumfeest wordt de nieuwe pay-off bekend gemaakt: ‘Ons bos heeft toekomst’. Met deze zin wordt de essentie van FSC, verantwoord bosbeheer, goed weergegeven. FSC spreekt daarvan wanneer op evenwichtige wijze rekening wordt gehouden met de sociale, ecologische en economische aspecten die bij bosbeheer horen. Daarmee wordt het bos beschermd voor de mensen en dieren die van het bos afhankelijk zijn.

Mens, dier, bos, urgentie en toekomst
Er zijn door FSC vijf thema's geformuleerd: mens, dier, bos, urgentie en toekomst. Bij de pay-off hebben we voor ieder thema een campagnebeeld ontwikkeld plus nog één algemeen beeld. In alle beelden staat hetzelfde element centraal: het logo van FSC. Daarmee maken we gebruik van de enorme bekendheid van het logo en is het meteen duidelijk van wie de beelden afkomstig zijn.

FSC Award
Het Financieele Dagblad besloot in 2009 volledig over te gaan op FSC-papier. Een mijlpaal waarvoor ze door FSC Nederland beloond zijn met de eerste FSC-Award. Het creëren van de award was ons idee. Daarmee is een jaarlijks terugkerend event in het leven geroepen. Inmiddels kent FSC Nederland verschillende awards toe aan organisaties die zich hebben ingezet voor verantwoord bosbeheer.

FSC logo in hout
Eén van de uitdagingen die wij aan zijn gegaan is het realiseren van 100 testimonials van mensen die zich inzetten voor FSC. Deze mensen wilden wij samen met het FSC-logo in beeld brengen. Daarom hebben we houtkunstenaar Jos Bregman gevraagd het logo in hout uit te voeren. Burggraven, mensen van grote bouwbedrijven en dierentuinen, bestuurders en vele ondernemers uit heel het land zijn op de foto gezet met het prachtige beeld. Het hout dat hiervoor is gebruikt, is afkomstig van een oude, omgewaaide eik. De testimonials zijn gebruikt voor bijvoorbeeld advertenties, flyers, online banners en rollupbanners.

Sinds dit project voor het 10-jarig jubileum zijn wij een vaste partner gebleven van FSC Nederland bij het meedenken en het realiseren van allerlei uitingen voor campagnes, events en corporate communicatie.

DGO_PORT_FSC_IMG_7538.png

FSC_marcom_2.png

FSC_marcom_1.png

FSC_marcom_9.png

FSC_marcom_5.png

FSC_marcom_8.png

FSC_marcom_4.png

FSC_marcom_7.png